Skip to content
JasdiJasdi
Jasdi
Jásdi Pince Csopak
  • Főoldal
  • Történet
  • Borok
  • Borterasz
  • Vinotéka
  • Borbárkert
  • Rendezvények
  • Blog
  • Partnerek
  • Kapcsolat
  • hu
  • Főoldal
  • Történet
  • Borok
  • Borterasz
  • Vinotéka
  • Borbárkert
  • Rendezvények
  • Blog
  • Partnerek
  • Kapcsolat
  • hu

BLOGBEJEGYZÉSEK

A felnőtté válásnak nincs alternatívája

a-felnotte-valasnak-nincs-alternativaja

feb. 28. A felnőtté válásnak nincs alternatívája

Be kell látni, nem nagyon van igény kis hazánkban arra, hogy vitát folytassunk közös borjövőnk kérdéseiről. Mi inkább olyan utólag megmondók vagyunk.

 

Állítólag a HNT kiadta valakinek albérletbe a borstratégia elkészítését. Hozzáértőnek. Ő majd elkészíti, bevezetik, aztán jólesően moroghatunk, hogy ezek milyen hülyék!

 

Kezdjük megszokni, hogy helyettünk döntenek okos férfiak és még okosabb nők. Megmondják, mire költsük el az unió milliárdjait, hogy legyen-e bormarketing, és ha mégse, melyik szervezet, minisztérium kezelje a forrásait.

 

Lassan én is igazat adok nekik. Hiába kapott az új hegyközségi törvénnyel és a szakmaközi szervezetté nyilvánítással máshol, boldogabb országokban az önállósulást segítő jogosítványokat a HNT. Mindig van olyan minisztériumi ember, intézmény, aki, vagy amelyik bebizonyítja, hogy a szakma alkalmatlan saját érdekeinek a felismerésére.

A döntések jó helye nem a szakma kezében van, hanem természetesen náluk.

A szakma pedig behúzza a nyakát. Még rosszabbul is járhatunk, ha sokat ugrálunk!

 

 

Aggódnak értünk. Hogy nincs állami bormarketing, és ami van, az másik minisztériumhoz került. Régebben állítólag az állam adott erre forrást a forgalomba hozatali járulékból. Az AMC-től a Magyar Turizmushoz került a bor ügye, most meg a gazdasági tárcához. Holott az egyetlen hatékony bormarketing tevékenység az FVM által finanszírozott borkiválósági program.

Én másképp emlékszem

 

2006-tól évekig tartott, mire az összes szakmai szervezet kiegyezett és hozzájárult ahhoz, hogy literenként 8 forintot fizessünk be egy közös kasszába a magyar bormarketing céljaira. Önkéntes, kötelező befizetés – francia, osztrák példára. (Mielőtt röhögőgörcsöt kap valaki: a terminus technicus azt jelenti, hogy ha a szakmai szervezetek megegyeztek, az általuk képviselt szakma vállalkozásai számára a befizetés kötelezővé válik.)

 

Értekeztünk, miniszteri, államtitkári találkozókon vettünk részt. Az eredeti elképzelést, hogy a bormarketing ügyeivel a HNT keretein belül működő kis iroda foglalkozzék, akkor nem lehetett megvalósítani. Az akkori HNT nem volt szakmaközi szervezet, nem volt jogosítványa arra, hogy a pénzt begyűjtse. A minisztérium által a helyzet feloldására kidolgozott javaslat szerint, adó módjára beszedhetővé tették a megszavazott hozzájárulást. Forgalomba hozatali járulék került bevezetésre, beszedését az OBI (ma NÉBIH) végezte. A kormány azt vállalta, hogy a beszedett összeget külön költségvetési soron kezeli, és kizárólag a bormarketing céljaira használja fel. Ravaszul kicsippentett azonban a minisztérium az összegből 40%-ot, hogy a NÉBIH ebből ellenőrizhesse a borpiacot, és kiszűrhesse az anomáliákat. Szóval állami feladatokra. A további összeg felhasználására a szakmai szervezetek által létrehozott Bormarketing KHT tehetett javaslatot az AMC-nek.

 

Jásdi: A felnőtté válásnak nincs alternatívája

 

Jól-rosszul két évig működött a rendszer. A NÉBIH nem volt képes a járulék teljes összegének a beszedésére. Éppen a rendszer legnagyobb szereplői kikerülték a befizetést. A hivatalnak nem volt az ellenőrzésre embere, hard- meg szofvere. A 40% elfogadására igen.

Ennek ellenére valami elindult – de nem tartott sokáig

 

A KHT működtetésének a költségeire senki nem biztosított forrást. Végül a szervezetet az alapítók egy részének közreműködésével sikerült megfojtani.

 

Az olasz importban is leginkább érdekelt nagyüzemek közben egy pillanatra sem szüntették be a háttérben a forgalomba hozatali járulék ellen folytatott lobbizást. Nyilvánosan, a parlamentben, az akkoriban működő Borászati Albizottságban senki nem vonta kétségbe a bormarketing járulékként szolgáló befizetések szükségességét. 2011-ben a Parlament a szakmai szervezetekkel, vagy éppen saját albizottságával való konzultációt teljesen mellőzve, egy tollvonással szüntette meg a forgalomba hozatali járulékot.

 

Azóta valóban csak a Borkiválósági programot működteti az FVM, és ország-arculati célokkal tart borkiválasztásokat a Külügy. Nagyságrenddel csökkent a bormarketingre fordítható összeg.

 

Értékelhető magyar bormarketing valójában nincs. Itt-ott elköltenek ugyan egy-két milliárdocskát a tokaji bor marketingjének tanulmányozására, anélkül azonban, hogy valaki is konzultálna olyanokkal, akik már adtak el tokajit külföldön. De bormarketing Hegyalján sincs.

 

Ma már a szakmaközi jogosítvánnyal a HNT alkalmas lenne arra, hogy a nyugati országokhoz hasonló módon önkéntes-kötelező hozzájárulásokat szedjen be a borászatoktól, és a szakma céljaira – ha egyszer lesznek –  belátása szerint elköltse. Mert a szakma választott képviselete – akármilyen rosszul is használta fel eddig a lehetőségeit – alkalmasabb a saját ügyeinek a vitelére, mint a legkiválóbb közalkalmazott vagy a legjobb minisztériumi háttérintézmény. A felnőtté válásnak nincs alternatívája.

Címkék: BorBormaketingHNT
Legutóbbi bejegyzések
  • Vörös Balaton 2024
    2024. október 03.
  • Olaszrizling szerintünk 2024 TELTHÁZ
    2024. január 11.
  • Vörös Balaton 2023
    2023. november 15.
  • Együttműködésben a tájjal és a természettel
    2023. június 01.
  • Olaszrizling szerintünk 2023
    2023. január 17.
  • Olaszrizling szerintünk 2022
    2022. május 10.
  • Vörös Balaton 2021
    2021. november 14.
  • Jásdi István: Az örök vírus
    2021. március 29.
  • Olaszrizling Szerintünk online
    2021. február 06.
  • Vörös Balaton – csopaki vírusnapló
    2020. december 17.
  • Ádvent a szőlőhegyen
    2020. december 06.
  • Vörös Balaton 2020 Online
    2020. november 24.
  • Csopak egy unikum
    2020. szeptember 23.
  • Pestiek, vidékiek – Jásdi István jegyzete
    2020. szeptember 23.
  • Szerenád a szőlőben
    2020. augusztus 26.
  • Immunválasz – Jásdi István jegyzete
    2020. július 29.
  • Uniós védettség alá került a Csopaki hegybor
    2020. július 21.
  • Aminek értelme van, az újra fog indulni
    2020. április 14.
  • voros-balaton-side-img
    Palackposta – Az egészségügyi dolgozóknak
    2020. április 09.
  • 072_olaszrszerintunk_thumb
    Palackposta – Unokáink generációjának
    2020. április 07.
Címkék
advent balaton balatonbor balatonfured Bor borhetek borkóstoló Bormaketing borosgazda Csopak csopaki Csopaki Kódex dűlőbor első Figula füredborhét hegybor HNT ház jóbor Karakter kékszalag Kóstolás message in a bottle olaszrizling olaszrizling szerintünk palackposta Paloznak Piac rendes rendes udvar Rendezvény sajtószereplés sajtótájékoztató szabályok szabályzat szakmailag szerenád a szőlőben Szőlő természetesség tisztaság vitorlázás vörösbalaton Ásványos
Powered by